Koffiehuis
Ons Probleem
Het fenomeen koffiebar is de afgelopen twintig jaar een vertrouwd onderdeel van het Nederlandse straatbeeld geworden. Onder invloed van Starbucks en andere koffieketens drinken honderdduizenden Nederlanders graag een espresso-based koffie in een koffiebar of halen er een om mee te nemen naar school of werk. Koninklijke Horeca Nederland signaleert een trend waarin consumenten bereid zijn meer te betalen voor kwaliteit. Bovendien groeit de interesse voor de bereidingswijze van de producten die ze kopen.
Koffie is een margemaker. De verkoopprijs ligt rond de 2,50 euro (inclusief btw). De inkoopprijs van een zak bonen ligt rond de 25 euro (excl. btw). Uit een zak bonen kunnen 100-110 koppen worden gezet. De concurrentie is moordend. Niet alleen van andere koffiebars, ook van de gebruikelijke horeca, lunchrooms, etc. In totaal zijn er zo’n 30.000 koffie schenkende bedrijven in Nederland. Tegelijkertijd is er sprake van ‘snackbarisering’. Bekende ketens als Starbucks, de Coffee Company, Doppio en Kaldi hebben allemaal hetzelfde standaard-uiterlijk en bieden hetzelfde standaardproduct. Daardoor ontstaat ruimte voor een authentiek, stijlvol en high traffic koffieconcept met een energieke atmosfeer waar alles om – Italiaanse – espresso draait.
Onze oplossing
Tazza komt tegemoet aan deze groeiende behoefte. Wij bieden een stijlvolle omgeving. Onze koffiebonenleverancier, The Italian Espresso Roasters beschikt over het Utz-kenmerk en het Rainforest Alliance certificaat voor duurzaam ondernemen. Tazza vestigt zich op een high-traic locatie, vlak bij een tramhalte. Dat garandeert een constante bezoekersstroom in elk seizoen, op elk moment van de dag, zeven dagen per week.
Doelmarkt
Tazza is een Randstedelijk concept, dat thuishoort in een levendige (volks)buurt met een hoge bevolkingsdichtheid. Daarom heb ik voor mijn eerste vestiging een locatie op het oog in het Oude Noorden in Rotterdam. Dit is een stadsdeel waar iedereen op dit moment lijkt te willen wonen. Het is een kleurrijke, vooroorlogse buurt met betaalbare woningen, restaurantjes, winkeltjes en cafés en veel straatleven.
De doelgroep waar Tazza zich op richt, bestaat uit bewoners en bedrijven uit de buurt, passanten (klanten van die bedrijven, tramreizigers, zakenmensen, studenten en toeristen). Onder hen bevindt zich ook een groeiend aantal ‘thuisdrinkers’. Zij vormen een belangrijke doelgroep voor de workshops. De leeftijd van de doelgroep ligt boven de twintig; de allerjongste koffiedrinkers gaan naar Starbucks.
De buurt In een straal van twee kilometer wonen zo’n 150.000 mensen. Buurtbewoners, oude en nieuwe, vormen een belangrijke doelgroep. De buurt kent veel bedrijvigheid, variërend van ambachtelijke bedrijven tot creatieve professionals. Daarnaast stimuleert de gemeente (startende) ondernemers om zich hier te vestigen. Een stijlvol koffiehuis dat zich specialiseert in de beste koffie is er nog niet. Tazza voegt dus echt iets toe aan deze wijk. • 16.500 inwoners telt het Oude Noorden en dat neemt nog elk jaar toe • 50 procent van de bewoners is tussen de 15 en 45 jaar oud • Veel passanten komen dagelijks af op lokale bedrijvigheid
Studenten Koffiebars zijn onder studenten erg populair als ontmoetingsplek. Rotterdam telt ruim 60.000 studenten – van mbo tot universiteit. De Horecagids voor Studenten heeft het Oude Noorden uitgeroepen tot een van de vijf ‘lekkerste’ buurtjes van Rotterdam. Omdat studenten overal in de stad met elkaar afspreken, vormen zij een belangrijke doelgroep van Tazza. • 60.000 studenten wonen in Rotterdam
Toeristen Jaarlijks telt Rotterdam bijna 1 miljoen hotelgasten en dat nam het afgelopen jaar met 13,8 procent toe. Attracties, musea en evenementen kunnen jaarlijks rekenen op acht miljoen bezoekers. Dat zal alleen, maar toenemen nu reisgids Lonely Planet Rotterdam heeft opgenomen in de top 10 van leukste bestemmingen. Exacte cijfers over het aantal toeristen in de wijk het Oude Noorden zijn niet beschikbaar, maar omdat de Lonely Planet de wijk nadrukkelijk noemt als upcoming zal dat percentage de komende jaren zeker stijgen. Nu al neemt het aantal toeristen in de wijk jaarlijks met vijf procent toe. De gemeente heeft onlangs een vergunning afgegeven voor de bouw van een jongerenhotel. Daar liggen ook kansen voor Tazza. • 5 procent meer toeristen in het Oude Noorden
Thuisdrinkers Vooral de groep jonge, hoogopgeleide tweeverdieners geeft geld uit aan goede koffiemachines, en verdiept zich graag in karakter en kwaliteit van de koffieboon. Zij vormen door hun actieve interesse de ideale doelgroep voor de geplande barista-workshops.
- Klanten van het koffiehuis
Marktsegment | ||
---|---|---|
Klanten van het koffiehuis | €500,000 | 100.00 % |
Concurrenten
Hier beschrijf ik de grootste concurrenten van Koffiehuis Tazza
Concurrent | Toelichting |
---|---|
BoonBoon | het publiek is hier anders en dat merk je aan de sfeer. |
Buisman | De sociale functie is belangrijker dan de koffie. |
De Espresso Bar | het personeel wisselt vaak en dat heeft invloed op de kwaliteit van de barista’s. |
Verkoopkanalen
Klanten van het koffiehuis zijn de afnemers van mijn product.
Verkoopkanaal |
---|
Verkoop van koffie in het koffiehuis aan de klanten |
Marketingactiviteiten
Hierin beschrijf ik wat wij als koffiehuis Tazza gaan doen op het gebied van Marketing en Communicatie
Marketingactiviteit |
---|
Mijlpalen
mijlpalen
Beschrijving | Opleverdatum |
---|---|
Team
Voor de exploitatie zijn naar verwachting vier fte’s nodig (exclusief de ondernemer), hoofdzakelijk barista’s
Tanisha Tomeru Barista | ||
Sjimmy van de Graaf Barista | ||
Aron Lustrum Barista/social media | ||
Marieke Heesackers Barista | ||
Pepijn Geurts Eigenaar/directeur |
Prognose
Bekijk hier mijn financieel plan
Winst- en verliesrekening
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
Opbrengsten | €321,083 | €354,014 | €389,461 |
Operationele kosten | €335,955 | €293,288 | €294,833 |
Winst/Verlies | -€14,873 | €60,726 | €94,627 |
Kasstroom overzicht
2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|
1/1 | €0 | €182,951 | €231,281 |
31/12 | €182,951 | €231,281 | €299,716 |
Balans
Balans 2021: €268,785 | |
---|---|
Bedrijfsmiddelen €41,736 | Eigen vermogen €132,488 |
Bedrijfskapitaal €227,050 | Schulden €136,298 |
Balans 2022: €309,551 | |
---|---|
Bedrijfsmiddelen €36,364 | Eigen vermogen €186,877 |
Bedrijfskapitaal €273,187 | Schulden €122,673 |
Balans 2023: €371,313 | |
---|---|
Bedrijfsmiddelen €30,992 | Eigen vermogen €261,441 |
Bedrijfskapitaal €340,321 | Schulden €109,872 |